Fick en panikångestattack

När vi precis hade gjort uppvärmningen på träningen fick jag en panikångestattack, först visste jag inte att det var det. Kände mej väldigt illamående, fick rodnad på kinderna - riktigt hättande , andades tungt och började kallsvettas massa. Just då kändes det som jag bara ville springa ut därifrån men träningen hade bara varat i ca 10 min en kvart. När jag sedan berättade för min mamma hur det hade varit sa hon att det var en panikångestattack, såhär står de på internet;

"En panikångestattack är en period av intensiv rädsla och obehag, som brukar associeras till ett antal olika somatiska och kognitiva symtom". Det är vanligt att attacken har en plötslig start, som byggs upp till maximal intensitet inom 10 till 15 minuter. En attack varar sällan längre än 30 minuter.

Det är inte ovanligt att personen vill fly från platsen när attacken kommer - speciellt om de fysiska symtomen är starka.

Ex. på Symtom vid panikångest:

· Hjärtklappning
· Svettningar

· Skakningar

· Andnöd

· Kvävningskänslor

· Bröstsmärtor

· Sväljsvårigheter

· Kväljningar eller problem med mag - tarmkanalen, diarré

· Yrsel eller kittlande känslor
· Känsla av kyla, rodnad eller värmevågor

Det var ingen "svår" attack, vissa kan ju känna att dom ska "dö" men det var någon form av ångestattack, få vad läskigt och jag vet inte vad det berodde på. Men det finns en sort som bara dyker upp utan att man vet varför.


Kommentera här

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas bara för mej, publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0