fysik = svårt

Jag togen dusch så jag piggnade till lite och nu sitter jag o pluggar fysiken som är tills imorgon. Behöver nog vara uppe till 2 för att kunna hälften av det, hehe. It is impossible to know everything until tomorrow!

I alla fall. Jag har alltså jätte kul med det just nu. Fast jag varvar lite, läser ett kapitel, sitter lite vid datorn, läser igenom lite frågor, datorn, läser, o.s.v.

Bara för att alice gav alternativ på en fråga så får väl jag också göra det; (en lång och svår får de bli!)

Vad är en transformator? Hur fungerar den?
En transformator omvandlar hög spänning till låg spänning och tvärtom. Transformatorn består av en järnkärna med två spolar, primärspolen och sekundärspolen. Inkommande växelström går genom primiärspolen och det bildas ett magnetfält i järnkärnan som i sin tur skapar en induktionsström i sekundärspolen. Om sekundärspolen har färre varv än primärspolen så blir spänningen längre, spänningen har transformerats ner. Har den tvärtom fler varv så transformeras spänningen upp..

Yeah right, och 29 sånna frågor. Det var en värsting men ändå.
Alla kommer ju iförsig inte vara med på provet men det hjälper ju inte mej när jag inte vet vilka som kommer/kommer inte vara med. hmm. bara o plugga.

XX/ L


Kommentera här

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas bara för mej, publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0